Nieuwsberichten

Afscheid Riny van Rinsum als wethouder

Zoals sommige van jullie weten zal PGP Deurne geen wethouders leveren aan dit college van Deurne.

In de afgelopen periode heeft Riny van Rinsum zich ingezet voor de inwoners van Deurne.

Na een mooi woord van Burgemeester Buter, nam Jerom het woord:

Voorzitter, het was met een onfortuinlijke aanleiding, zoals dat dan heet, dat ik met Riny van Rinsum kennis mocht maken.

Even de film terugdraaien naar de voorgaande bestuursperiode: de coalitie begon met vier wethouders en al spoedig bleek dat onze PGP-wethouder Willy van den Berg als gevolg van long covid niet in staat was zijn functie voort te zetten.

Dat bracht ons voor de vraagstelling: hoe gaan we die positie invullen?


​Daar spreek je dan lang over, daar denk je goed over na, en dan maak je een lijstje.

Dan maak je een lijstje van kandidaten en daar stond onder andere de heer Van Rinsum op.

En ik kende een beetje de achtergrond van Riny van Rinsum; hij was destijds voorzitter van de Partij van de Arbeid gewest Brabant.

Dan ben ik maar een kleine jongen, om het zo maar te zeggen.


​Dus ik heb maar eens contact gelegd en ik mocht naar Veghel rijden om daar eens kennis te maken.

En dat deed ik, zal ik toch eerlijk bekennen, met toch een beetje knikkende knieën en klotsende oksels. Omdat ik wist dat ik, voor hem toch een betrekkelijk onbekend persoon, met best wel een impertinente vraag de drempel over ging stappen.

Ik dacht bij mezelf: dat doet hij helemaal nooit van z’n leven lang niet meer.
​Maar ik denk dat ik nog geen drie, vier minuten aan de koffie zat te praten met Riny, of ik zag een glinstering in zijn ogen.

Een jeugdige glinstering, en ik dacht: dat zou hem wel eens kunnen worden.

De bedenktijd die ik namens PGP aan Riny mocht geven om er eens over na te denken, die had hij helemaal niet nodig.

Hij wist het al vrij vlot terug te melden.

En de rest van de afgelopen bijna drie jaar is geschiedenis.


​Wij zijn namens PGP ontzettend trots, maar vooral dankbaar.

Dat je nogmaals je pensioen hebt willen uitstellen en met zoveel inzet vanuit Veghel hier in Deurne hebt gewerkt.

Ik herinner me nog goed dat ik een grapje maakte over jouw reiskostendeclaraties; er is geen moment geweest dat daarvan sprake was bij de invulling van die aanstelling.

Het siert je enorm.


​Als wethouder, maar ook als oprechte sociaaldemocraat, ben je uit het juiste hout gesneden. Namens onze PGP-fractie, onze leden en ons bestuur: hartelijk dank voor je inzet voor Deurne.
​Het ga je bijzonder goed, samen met je dierbaren.

Alle goeds voor de toekomst.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *